قبل از برق دار شدن خانه ها ، مردم در معرض خطر مداوم آتش گرفتن لباس و محیط اطراف خود با چراغ های نفتی و آتش های پخت و پز مورد استفاده روزمره زندگی می کردند. با  دقیق تر و جدی تر شدن مطالعات شیمی ، دانشمندان شروع به فکر کردند که چگونه از مردم در برابر این خطر محافظت کنند. شخصی که اولین بار به طور نظام مند به این مسئله پرداخت ، جوزف لوئیس گای -لوساک ، دانشمند فرانسوی قرن نوزدهم بود.

گای -لوساک غول تاریخ شیمی بود. گای-لوساک جوان، که در آشوب های انقلاب فرانسه متولد شده بود، به همراه دانشمند برجسته کلود برتولت، برای تحصیل به پاریس رفت. برتولت، دوست نزدیک آنتوان لاووازیه مرحوم بود که کتاب اولیه در مورد شیمی را نوشته بود. گای -لوساک به سرعت رشد کرد تا استاد فیزیک سوربن شود ، و در حالی که او را به خاطر بررسی خواص گازها به خاطر می آورند ، اکتشافاتش در شیمی معدنی ، او را تبدیل به پدر ضد حریق مدرن نیز می سازد.

گای-لواساک در آزمایشگاه خود در پاریس ، آزمایشات زیادی انجام داد که پیشگام هنر و علم ایجاد دنیای قابل احتراق اندکی ایمن تر بودند. کلید موفقیت او کار با یک ماده خاص به نام بور بود.

اگر سولفور ، که اغلب بریمستون نامیده می شود ، عنصری باشد که به شروع آتش سوزی بسیار مرتبط است ، پس بور عنصری است که بیشتر با متوقف کردن آنها در ارتباط است. بور یک عنصر کند کننده خوب آتش است زیرا با جلوگیری از انتشار شعله و تقویت شکل گیری یک لایه محافظ  زغال بعنوان مانع آتش، موادی را که بر آنها عمل می کنند، به طور قابل توجه کاغذ و الیاف، را  از نظر شیمیایی تغییر می دهد.

ترکیبات بور از قدیم به طور گسترده مورد استفاده قرار  گرفته اند ، اما خود بور خالص تا سال 1808 جدا نشده بود. در آن زمان، گای لوساک و رقیبش هامفری دیوی ، یکی از دانشمندان برجسته انگلستان، برای جداسازی بور در رقابت بودند و به این ترتیب ادعا می کردند کاشف آن می شوند

در سال 1808 ، دیوی پنج عنصر – باریم ، کلسیم ، استرانسیم ، سدیم و پتاسیم را کشف و نامگذاری کرده بود و مطمئن بود که به جداسازی عنصر ششم خود، بور گریزان، نزدیک است. خبر به گای-لوساک رسید که دیوی فکر کرده نزدیک است. (در واقع ، بسیاری از محققان مدرن معتقدند که دیوی در واقع بور را جدا کرده اما قادر به اثبات آن نبودند.)

بنابراین ، گای-لوساک تلاش های خود را دو برابر کرد. او با کنار گذاشتن احتیاط ، یک روش آزمایشگاهی خطرناک اتخاذ کرد  که با  درگیر کردن فلز پتاسیم خالص بسیار واکنش پذیر و با در نظر گرفتن این خطر ، به زودی ماده ای به نام “بور” را جدا ساخت. گی-لوساک توانست رضایت همتایان خود را مبنی بر اینکه آنچه یافته در واقع یک عنصر جدید است محقق کند.

کاغذ ، پارچه و چوب نسوز

در سال 1821 ، هنگامی که گای لواساک در حال آزمایش با روش هایی برای ساختن مواد مقاوم در برابر آتش بود ، الیاف را با نمک های بور اشباع کرد و دریافت که ترکیبات بور در حقیقت می توانند مانع پارچه ، کاغذ و سایر مواد مبتنی بر سلولز دربرابر سوختن شوند. موفقیت او در یافتن یک ماده شیمیایی ضد حریق که نمی تواند بر رنگ پارچه اثر گذاشته یا آن مسموم کند ، یک پیشرفت غیرمنتظره بود.

کاغذ ، پارچه و چوب نسوز

یک عصای ضد حریق بسازید

شما می توانید از اکتشافات گای لوساک برای ایجاد ترکیب چوب کوهنوردی مقاوم به آتش استفاده کنید.معمولا این عصا ها یک  کالای مفید و چند منظوره  و ایده آل برای پیاده روی های شبانه به مناطق بیابانی هستند. شما از اندکی تغییر در روشهای اصلی گای لوساک استفاده خواهید کرد ، اما اصول همان هستند. مثل همیشه ، این پروژه را با پذیرش شخصی خطر آن انجام دهید.

اگر قصد خرید پارچه نسوز را دارید

جهت مشاهده لیست فروشندگان پارچه نسوز کلیک کنید.

مرحله 1: چوب پیاده روی را بریده و شکل دهید

به جنگلی در نزدیکی خود بروید و به دنبال یک شاخه افتاده بر زمین بگردید که قطر آن 1 تا 1-1 / 2  بوده ، نسبتاً صاف و بدون ترک و گره باشد. چوبی که طول آن به جناغ سینه شما برسد خوب است.

شاخه های کوچک را با تبرکوچک یا اره جدا کنید. پوست را با چاقو بردارید. هر  نقطه خشن را برداشته و شن را پاک کنید. در صورت تمایل می توانید سوراخ 1.4 اینچی در نزدیکی انتهای بالایی برای حلقه چرم یا طناب سوراخ کنید

مرحله 1: چوب پیاده روی را بریده و شکل دهید
مرحله 1: چوب پیاده روی را بریده و شکل دهید

مرحله 2: محلول ضد آتش را مخلوط کنید

پودر اسید بوریک و بوراکس را در نیم گالن آب داغ داخل سطل وزن کرده و مخلوط کنید. تا زمانی که مواد شیمیایی کاملاً حل نشوند ، به شدت هم بزنید.

مرحله 2: محلول ضد آتش را مخلوط کنید
مرحله 2: محلول ضد آتش را مخلوط کنید

مرحله 3: یک پارچه تست را خیس و خشک کنید

یک تکه پارچه نخی را در محلول اسید بوریک قرار دهید ، آن را کاملاً اشباع کنید. پارچه را جدا کرده و روی سطل نگه دارید ، این به شما اجازه می دهد محلول اضافی دوباره داخل سطل تخلیه شود. آن را آویزان کنید  تا خشک شوند

مرحله 3: یک پارچه تست را خیس و خشک کنید

مرحله 4: تست و تنظیم کنید

  • وقتی پارچه خشک شد ، گوشه آن را با نگه داشتن کبریت بر آن آزمایش کنید. پارچه باید نیمسوز و سیاه شود اما در واقع نباید مشتعل شده و بسوزد.
  • می توانید با کمی تنظیم نسبت های بورات و آب ، عملکرد محلول ضد آتش خود را تنظیم کنید.
مرحله 4: تست و تنظیم کنید

مرحله 5 : چوب را خیس کنید!

  • هنگامی که از محلول ضد آب خود راضی بودید ، مقداری را در یک ظرف بلند و باریک بریزید و انتهای چوب خود را در طول شب خیس کنید.
  • چوب را از محلول خارج کرده و اجازه دهید خشک شود.
مرحله 5 : چوب را خیس کنید!

مرحله 6: از آن استفاده کنید!

  • اکنون یک عصای کوهنوردی / آتش کمپ همه در یکی دارید. از عصا برای جابجا کردن هیزم اطراف آتش کمپ، برای بهبود ارتفاع شعله و استفاده از سوخت استفاده كنید.
  • عصای شما کاملاً در برابر آتش مقاوم است، اما کاملاً ضد حریق نیست ، بنابراین اجازه ندهید که نوک آن خیلی داغ و یا در نهایت مشتعل شود. (اما حتی پس از آن ، فهمیدم که این روش باعث کند شدن انتشار شعله ها خواهد شد.)
  • چگونه بور مانع اشتعال چوب یا پارچه می شود؟ گای –لوساک  دریافت که اگر بتوان با پوشش شیمیایی الیاف مواد مانع رسیدن هوا به سطح مواد آلی شد ، آتش سوزی رخ نمی دهد. در  زمان استفاده از چوب ، اسید بوریک و بوراکس ذوب شده در یک فیلم نازک و شیشه ای که میزان گازهای فرار و قابل اشتعال آزاد شده از چوب را کاهش داده، باعث کلسینه  شدن مواد می شود ، یعنی از نظر حرارتی نیمسوز  شده و در واقع شعله ور نمی شود.  
مرحله 6: از آن استفاده کنید!
مرحله 6: از چوب ضد حریق استفاده کنید!