نیکل کروم یا نیکرم که با عنوان نیکل کروم نیز شناخته می شود، آلیاژی است که از طریق ترکیب نیکل، کرومیوم و گاهی آهن تهیه می شود. این آلیاژ که بیش از همه به خاطر مقاومت حرارتی خود و همین طور مقاومت آن نسبت به خوردگی و اکسیداسیون شناخته می شود، به شکل باورنکردی برای تعدادی از کاربردها مفید است. از تولیدات صنعتی گرفته تا کارهای سرگرمی، نیکروم به شکل سیم در طیفی از محصولات تجاری، دست ساخته ها و ابزارها وجود دارد. همچنین دارای کاربردهایی در فضاهای تخصصی است.

سیم نیکرومی، آلیاژی است که از نیکل و کروم تهیه می شود، در برابر حرارت و اکسیداسیون مقاومت می کند و به عنوان المنت حرارتی در محصولاتی مثل توستر و سشوار به کار می رود. دست اندرکاران حوزه سرگرمی از سیم نیکرومی در پیکره های سرامیکی و شیشه سازی استفاده می کنند. این سیم را می توان در آزمایشگاه ها، ساخت و ساز و الکترونیک تخصصی یافت.

اگر قصد خرید المنت حرارتی را دارید

جهت مشاهده لیست فروشندگان المنت کلیک کنید.

ویژگی های نیکل کروم

با این که روش های تهیه مختلفی برای نیکل کروم وجود دارد که به کاربرد مد نظر آن بستگی دارد، رایج ترین شکل این آلیاژ به واسطه نسبت 60 درصدی نیکل و 40 درصدی کرومیوم تهیه می شود. صرف نظر از نسبت، همه آلیاژهای نیکروم دارای ویژگی هایی هستند که آلیاژ را ارزشمند می سازد. نیکروم نسبت به حرارت و خوردگی در آب مقاوم است و وقتی حرارت داده می شود، لایه نازکی از اکسید کرومیوم شکل می دهد که عملا آن را مصون از اکسیداسیون می سازد. از همه مهم تر، نیکروم دارای مقاومت الکتریکی بالایی است که باعث می شود حتی در صورت قرار گرفتن در معرض کمترین جریان الکتریکی حرارت پیدا کند. این ویژگی های باعث می شوند سیم نیکروم دارای طیف گسترده ای از کاربردها در صنایع باشد.

المنت های حرارتی

از آن جا که سیم نیکل کروم (نیکروم) دارای مقاومت الکتریکی بالایی است، برای استفاده به عنوان المنت حرارتی در محصولات تجاری و ابزارهای خانگی بسیار مفید است. توسترها و سشوارها از کویل های سیم نیکرومی برای تولید میزان زیادی حرارت استفاده می کنند، و به همان صورت توسترها و ذخیره سازهای گرما[Storage heaters] از آن بهره می گیرند. کوره های صنعتی نیز از سیم نیکرومی استفاده می کنند. از سیم نیکرم برای تولید برنده سیم داغ[Hot wire cutter] نیز استفاده می شود که می توان از آن در خانه یا فضای صنعتی برای برش یا شکل دادن برخی فوم ها و پلاستیک ها استفاده کرد.

سرگرمی

از آن جا که سیم نیکرومی یک المنت حرارتی موثر است، از آن در سرگرمی ها و زمینه های هنری استفاده می شود. برای مثال، پیکرتراشان سرامیک و تولیدکنندگان شیشه از نیکروم برای کمک به کارهای پیچیده تر خود و به عنوان بخشی از کوره خود استفاده می کنند. از آن جا که نیکل کروم می تواند در برابر دماهای بالا مقاومت کند، استفاده از سیم نیکرومی به عنوان اسکلت اثر، به هنرمندان اجازه می دهد روی پروژه های خود در فرایند حرارت دهی بدون هراس از هم پاشیدگی، کار کنند.

کاربردهای تخصصی

ویژگی های نیکل کرم همچنین باعث می شوند این آلیاژ برای محصولات و پروژه های تخصصی مفید باشد. سیم نیکروم به شکل بی نظیری به عنوان فندک راه دور عمل کند و پیوسته در آتش بازی مورد استفاده قرار می گیرد. می توان از آن در آزمایشگاه ها جهت شناسایی حضور فلزات در شعله ها، سیگارهای الکترونیکی سفارشی و سایر تبخیرکننده هایی استفاده کرد که از از سیم نیکرومی در ساخت خود بهره می برند.

منبع

What Is Nichrome Wire Used for?