مقررات مواد شیمیایی در خصوص محصولات مربوط به کودکان شاهد تغییرات تنظیمی جدیدی در سطح فدرال و ایالتی بوده است چرا که توجه رسانه ها و بررسی های عمومی نسبت به این حوزه رو به افزایش است. این توجه بخشی به خاطر تاثیر متفاوت یا افزایش یافته ای است که برخی مواد شیمیایی ممکن است بر کودکان در مقایسه با بزرگسالان داشته باشند. گزارش های جدید متوجه سطح بالایی از مواد خاص در خون و لباس کودکان شده اند و یک مطالعه ژانویه 2021، مواد شیمیایی نگران کننده متعددی در اسباب بازی کودکان یافته  است. این توجه باعث تغییرات حقوقی جدیدی شده است که تولیدکنندگان و واردکنندگان باید آن ها را مد نظر داشته باشند.

 

قوانین فدرال و ایالتی باعث شکل گیری پوششی در هم آمیخته شده اند

نظارت فدرال در این حوزه، از طریق کمیسیون ایمنی محصولات مصرف کننده (CPSC) صورت می گیرد که بر اساس آیین نامه های مختلف در این زمینه دارای اختیار است. CPSC دارای قدرت گسترده ای در تعیین استانداردهای ایمنی، انجام تحقیقات، و اجرای اقدامات انتظامی در حوزه قضایی خود شامل «محصولات کودکان» است. محصول کودکان با عنوان محصولی مصرفی تعریف می شود که در درجه اول برای کودکان 12 ساله و کمتر در نظر گرفته شده باشد. طبق قوانین فدرال، محتوای سرب برای محصولات کودکان عمدتا محدود به 100 ppm بوده و استفاده از برخی فتالات های خاص در اسباب بازی کودکان و اقلام مراقبتی کودک ممنوع است.

علاوه بر این، چند ایالت از جمله ماین، مینسوتا، نیویورک، اورگان، ورمونت و واشینگتون دارای مقررات گسترده تری در رابطه با مواد شیمیایی در محصولات کودکان هستند. همچنین، این قوانین ایالتی در تعیین استانداردهای ایمنی بیشتر، پا را از این فراتر نهاده و تولیدکنندگان را ملزم می دارند محصولات دارای مواد شیمیایی فراتر از آستانه تنظیمی را به نهادهای ایالتی یا خرده فروشان گزارش دهند و جریمه هایی تا 10000 دلار برای هر مورد نقض یا احتمال اقدامات انتظامی را در صورت عدم گزارش، در نظر می گیرند. قوانین مشابهی نیز از سوی ماساچوست و نیوجرزی مطرح شده است.

 

توجه قوانین فدرال معطوف غذا و اسباب بازی کودکان می شود

در یک پرونده حوزه فدرال، یک سازمان طرفداری محیط زیست از CPSC به خاطر صدور نظر مشاوره ای شکایت کرده است که امکان توزیع محصولات دربردارنده فتالات های خاص را فراهم می کند. این فتالات ها دسته ای از مواد شیمیایی هستند که برای ساختن پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند.

نظر مشاوره ای به محصولاتی با میزانی بالاتر از سطح مشخص شده فتالات ها اجازه می داد بعد از تاریخ 10 فوریه 2009 به فروش برسند مشروط به آن که محصول قبل از مهلت تعیین شده ساخته شده باشد. دادگاه در مخالفت با CPSC این طور تعبیر کرد که مهلت، صرف نظر از تاریخ تولید محصول، در مورد هر محصول فروخته شده بعد از مهلت بیان شده، قابل اعمال است.

در نتیجه، تولیدکنندگان باید موجودی جاری محصولات کودکان را بر اساس تاریخی منسوخ شده مدیریت کنند و نه تاریخ تولید محصول.

در مارس سال 2021، در یک پرونده حوزه پنجم، شرکای تجاری مختلفی اقدام به شکایت از CPSC پس از آن کردند که قانونی برای محدود کردن فتالات های خاص در محصولات کودکان مشخص کرده بود اما در زمان ارائه قانون نهایی از منطقی متفاوت استفاده نموده بود. دادگاه حوزه پنجم، استدلال شرکای تجاری را پذیرفت و قانون نهایی را کنار گذاشت زیرا CPSC فرصت کافی برای نظر دادن در مورد قانون گذاری ارائه نکرده بود. در نتیجه، تولیدکنندگان باید خود را آماده قانونی جدیدی کنند که از CPSC صادر خواهد شد.

در سطح قانون گذاری، گزارش یک زیرکمیته نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا شواهدی از میزان قابل توجهی فلزات سنگین مثل آرسنیک، سرب و کادمیوم در محصولات غذایی نوزادان و کودکان یافته است. این مسئله به افزایش فشارها بر سازمان غذا و دارو جهت مشخص کردن راهنمایی در رابطه با حداکثر میزان فلزات سنگین در محصولات غذای کودکان منجر شده است. قانون گذاران مجلس نمایندگان و سنا اخیرا قوانینی برای قرار دادن محدودیت هایی بر فلزات سنگین مشخص کرده اند.

مقادیر قابل توجه مواد شیمیایی سمی در غذای کودک ممکن است به قوانین جدیدی منجر شود. منبع: WebMD

مقادیر قابل توجه مواد شیمیایی سمی در غذای کودک ممکن است به قوانین جدیدی منجر شود. منبع: WebMD

ایالت ها لیست مواد شیمیایی تنظیم شده را افزایش می دهند

دپارتمان حفاظت از محیط زیست نیویورک (NYDEC) اخیرا 204 ماده شیمیایی مورد نگرانی را شناسایی کرده که تولیدکنندگان باید در صورت استفاده در محصولات کودکان، افشا نمایند. قوانین ایالت نیویورک، مهلت مارس 2022 را برای NYDEC قرار داده است تا مواد شیمیایی مورد نگرانی و مواد شیمیایی اولویت‌داری را شناسایی نماید که تولیدکنندگان باید افشا نمایند. آیین نامه از تولیدکنندگان می خواهد در مورد محصولاتی که دربردارنده این گونه مواد شیمیایی هستند به خرده فروشان اطلاع دهند و گزارشی را نیز به NYDEC ارائه نمایند.

اخیرا، در 5 اکتبر 2021، گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا، مصوبه مجمع شماره 652 را امضا کرده است. این قانون جدید مانع از استفاده از مواد پرفلورو آلکیل و پلی فلورو آلکیل (PFAS) در «محصولات اطفال» مثل کالسکه اطفال، صندلی اطفال، گهواره، روروک و هرگونه محصول دیگری می شود که برای استفاده توسط اطفال و کودکان زیر 12 سال طراحی شده است و از 1 ژانویه 2023 اجرایی می شود.

 

توصیه ها

تولیدکنندگان محصولات کودکان با چارچوبی از مواد شیمیای تنظیم شده روبرو هستند که به شکل فزاینده ای رو به پیچیدگی بوده و پیوسته تغییر می کند. برای تبعیت از لایه های مختلف مقررات، تولیدکنندگان باید موارد زیر را مد نظر داشته باشند:

– محدوده قوانین فدرال و ایالتی را تحلیل کنید تا مشخص نمایید مقررات در مورد کدام یک از محصولات قابل اعمال است.

– محصولات خود را مورد حسابرسی قرار دهید تا متوجه وجود مواد شیمیایی تنظیم شده و میزان آن ها گردید.

– در مورد مواد شیمیایی تنظیم شده، گزینه های تغییر فرمولاسیون احتمالی را مد نظر قرار دهید.

عدم نظارت محصولات به لحاظ تجاوز از حد مشخص شده مواد شیمیایی مورد تنظیم یا عدم افشای مواد بیان شده، می تواند به جریمه های مدنی منجر گردد. تبعیت از این توصیه ها در کنار حفظ یک مشاور قابل، می تواند به تولیدکنندگان در برآمدن از پس این چارچوب تنظیمی پیچیده کمک کند.