ترموستات ها:

ترموستات ها که به آن ها دما پا نیز گفته می شود، وسیله ای است که می تواند دمای محیط را در یک بازه ی دمایی مشخص نگه دارد. البته این عمل را به کمک انتقال جریان گرما به خارج یا داخل محیط انجام می دهد.

و دمای محیط را به طور خودکار کنترل می کند، که به دستگاه های سرمایشی و گرمایشی دیگر متصل هستند. و از طریق قطع و وصل آن دستگاه های اتصال یافته  می توانند دما را تنظیم نماید.

کاربرد ترمستات ها

به صورت کلی از ترموستات برای کنترل و تنظیم دمای همه ی مواد اعم از مایع، جامد، گاز مورد استفاده قرار می گیرد و در بخش های خاصی که در ذیل ذکر شده کاربرد دارد:

بخش صنعتی: که شامل گرم خانه ها، گل خانه ها، اتوکلاو ها، کوره ها، دیگ های بخار و… است.

بخش ساختمان: مانند شوفاژ خانه ها، فن کوئل ها، چیلرها و… می باشند.

بخش لوازم خانگی: در سماور برقی، سرخ کن، لباسشویی، فرها، ظرفشویی، آبگرمکن های برق و نیز آبگرمکن های گازی و…. وجود دارند.

 

 ترموستات ها را بر اساس سنسور های آن ها می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

ترموستات هایی که دارای سنسور مکانیکی هستند: در این سنسور ها وقتی حسگر حرارتی تحریک می شود با یکسری رابطه ی مکانیکی که با میکروسوئیچ دارند، باعث قطع و وصل مدار الکتریکی می شوند که این امر موجب می شود این دستگاه ها عمری طولانی داشته باشند. ترموستات های الکترومکانیکی البته از نوع انبساط مایعی شامل دو حسگر حرارتی است که شامل لوله مویین، سنسور و دیافراگم هستند. و از نوع انبساط فلز که ترموستات بایمتال نیز نامیده می شوند و با انبساط فلز کار می کنند.

ترموستات با سنسور دیجیتالی: کار این سنسور توسط جریان الکترونیکی است که به وسیله ی یک رله مینیاتوری انجام می شود.

 

انواع ترموستات ها:
از نظر محل نصب: اتاقی، کانالی، مستغرق، جداری
از نظر نوع عملکرد: قطع و وصلی، تدریجی
از نظر حرارت: حرارتی، برودتی
از نظر رنج: زیر صفر، بالای صفر
از نظر تعداد مرحله کار: یک مرحله ای، دو مرحله ای، پله ای
از نظر نوع سنسور: بی متال، فانوسه، رئوستا، دیافراگمی
از نظر فصل: تابستانی، زمستانی، تابستانی و زمستانی

 

اجزای جیوه ای در ترموستات

ترموستات های جیوه ای متشکل از سوئیچ های جیوه ای هستند که برای حس و کنترل دمای اتاق به وسیله ی اتصال با تجهیزات گرمایشی و یا سرمایشی عمل می کنند. ترموستات های جیوه دارای کوئل های فلزی هستند که تحت تاثیر دمای اتاق انقباض یافته و حجم آن افزایش پیدا می کند. هنگامی که حجم سیم پیچ افزایش یافت، سوئیچ جیوه فعال می شود، که مدار باز یا بسته می شود تا کوره ، تهویه هوا یا پمپ حرارتی را قطع و وصل کند. ترموستات جیوه ممکن است یک یا چند سوئیچ داشته باشد.

کشورهای عضو IMERC که در زیر ذکر می شوند همگی مشمول ممنوعیت فروش در ترموستات های جیوه هستند، عبارتند از کالیفرنیا ، ایلینویز، مینه سوتا،کانکتیکات ، لوئیزیانا ، ماین ، ماساچوست، ورمونت، نیوهمپشایر، رود آیلند، ورمونت و واشنگتن. ایالات اضافی که ممانعت در برابر فروش ترموستات جیوه دارند نیز عبارتند از:آیووا، پنسیلوانیا، مونتانا، میشیگان، اوهایو و اورگان.

لیست شرکت های اضافی و محصولاتی که گفته می شود از سال 2001 دربازار ایالات متحده ممنوع شده اند، عبارتد از: مروار، sunline، Princo Instruments، PSG Controls.

 

اجزای غیر جیوه ای در ترموستات

اجزای غیر جیوه ای وجود دارد که احتمال می رود برای جایگذاری ترموستات جیوه مطلوب باشند.آن ها شامل اجزای الکترومکانیکی (کنترل هوا ، سوئیچ نی)، دیافراگم بخار دار، ضربه ناگهانی و محکم و ترموستات های قابل برنامه ریزی الکترونیکی هستند.در موقع جایگذاری به ترموستات غیر جیوه ای ، اعم از هزینه های نسبی، اثربخشی و در دسترس بودن محصول باید فاکتورهای بسیاری مد نظر قرار گیرد.

ترموستات های غیر جیوه در فروشگاه های گرمایشی عمده و خرده و لوله کشی با قیمتی هم تراز با ترموستات های جیوه ای به آسانی در دسترس هستند. ترموستات هایی که قابلیت برنامه ریزی را دارند در مقایسه با ترموستات های جیوه ای سنتی بسیارگران تر می باشند، اما توانایی کنترل مصرف انرژی و هزینه را دارند، که این امر باعث می شود کاربر به راحتی دمای محیط را به طور خودکار توسط این ترموستات ها کنترل نماید.

تشخیص ترموستاتی که جیوه دارد:
شاید سوال پیش بیاید که چگونه می توانیم ترموستات جیوه دار را از ترموستات بدون جیوه تشخیص دهیم، برای تشخیص ترموستات جیوه ای ابتدا باید درب سر پوش را برداشته و درون حفره نگاه کنید در صورت مشاهده آمپول شیشه ای که حاوی مایع نقره ای است، ترموستات جیوه دار است.در کینگ کانتی ، قرار دادن ترموستات جیوه ای در سطل زباله ممنوع است و جرم قانونی دارد. طریقه خرید یک ترموستات جیوه ای مناسب:
به روی برچسب بسته ترموستات جیوه دار علامت “جیوه” قابل مشاهده است.البته امروزه بیشتر ترموستاتهایی که به فروش می رسند جیوه ندارند. ترموستات های الکترونیکی که قابلیت برنامه ریزی دارند و ترموستات های دستی جیوه ندارند.
ترموستات های سوئیچ جیوه ای در تعداد زیادی از ایالت ها ممنوع می باشند، زیرا این ترموستات ها جیوه ای می باشند. و شرکت های سازنده سعی دارند که ترموستات های دیجیتالی جدید را عاری از جیوه بسازند و با این کار ترموستات های جیوه دار را از میان بردارند. با این حال هنوز در بسیاری از منازل و مشاغل از این ترموستات های جیوه دار استفاده می کنند. با دو تماس فلزی در درون لامپ جیوه دار مشاهده می شود که ترموستات تنها گرما دارد یا فقط ترموستات با تهویه مناسب است. سه تماس فلزی در درون لامپ جیوه دار بیانگراین است که ترموستات تهویه مناسب و ترموستات گرمایشی است.

لامپ های جیوه دار مصرف های دیگری دارند که عبارتند از شیر منطقه و کنترل دیگ های بخار. این ترموستات ها مانند سایر دیگر ترموستات ها عملکرد تهویه هوا وگرمایش را دارند اما طریقه ی انجام این عملشان متفاوت است، به خصوص در عمل گرمایش.

ترموستات سوئیچ جیوه ای و دفع ترموستات جیوه ای

زمان که ترموستات جیوه دار با ترموستات دیگری جایگزین می شود بسیار مهم است که ترموستات قبلی چگونه خارج شود، زیرا جیوه فلزی سنگین و بسیار سمی است و به احتیاط لازم در برابر آن نیاز دارد به دلیل اینکه محیط طبیعی، آب و سلامتی انسان ها را به خطر می اندازد. از نمونه های مطرح ترموستات های الکترو مکانیکی، غیر الکترونیکی و لامپ جیوه ای می توان Honeywell T87 و White Rodgers 1E56 را نام برد. این ها هنوز در عملکرد بسیار عالی هستند.

منبع

MERCURY USE IN THERMOSTATS

How Home Thermostats Work

mercury switch thermostat

Mercury-bulb thermostat myths

اگر قصد خواندن مقالات مرتبط با ترموستات را دارید :

مشاهده مقالات مرتبط با ترموستات

اگر قصد خرید ترموستات را دارید :

مشاهده لیست فروشندگان ترموستات