تولیدکنندگان در حال بهره گیری از هوش مصنوعی برای کمک به فعالیت ها هستند اما این تکنولوژی وقتی مسئله ایمنی کارگران کارخانه ها مطرح می شود، به اندازه کافی مورد استفاده قرار نگرفته است.

 

در تولید صنعتی، ایمنی در بلندمدت، یک اولویت مهم بوده است. اخیرا، ایمنی محل کار مدرن، تغییرات اساسی یافته است تا چالش های استثنایی به وجود آمده به واسطه پاندمی کوید-19 را جبران نماید. در حالی که بسیاری از ما امیدوار بودیم تا زمان کنونی پاندمی برطرف شده باشد، اما پاندمی بار دیگر به واسطه سویه بسیار مسری دلتا به همراه سویه های دیگر در حال اوج گرفتن است.

در حالی که کسب و کارها در حال پرداختن به اثرات پاندمی هستند، کارخانه ها با مجموعه ای منحصربفرد از چالش ها روبرو هستند. اغلب، کارگران باید تجهیزات محافظتی استفاده کنند که ممکن است در ماسک زدن مناسب و پیوسته اختلال ایجاد نماید و در عین حال مجبور به کار در نزدیکی یکدیگر یا در فضای بسته به همراه سایر همکاران هستند. در صنعتی که کار در خانه اغلب امکان پذیر نیست، کارکنان ممکن است علاقه ای به اعلام ناخوشی خود نداشته باشند و سعی کنند به کار ادامه دهند تا قابلیت های خود را پیوسته نشان دهند. به خاطر ماهیت این نوع کسب و کار، محافظت در برابر ویروس مستلزم راهکارهای جدید و پیشرفته است.

با هوش مصنوعی آشنا شوید. بسیاری از تولیدکنندگان از هم اکنون در حال استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی برای پیش بینی و حل مسئله در رابطه با موانع غیرمنتظره ای مثل از کار افتادن دستگاه، تحویل ناقص محصول، و موارد دیگر هستند. طبق یک بررسی اخیر MIT، سه مورد برتر استفاده از هوش مصنوعی در کارخانه ها، شامل بهبود کیفیت محصول، دستیابی به سرعت و قابلیت رویت بالاتر در زنجیره تامین، و بهینه سازی مدیریت موجودی است. فراتر از این موارد استفاده اصلی، هوش مصنوعی می تواند برای پیشبرد ایمنی کارگران، به ویژه در زمان پاندمی، نیز مورد استفاده قرار گیرد. هوش مصنوعی می تواند به مدیران در بهبود امنیت کارخانه، بررسی های دقیق سلامتی، و ایجاد اطمینان در میان کارگران کمک کند تا اطمینان حاصل گردد بهره وری عملیاتی هرگز تضعیف نخواهد شد.

سیستم های تشخیص چهره پیشرفته هوش مصنوعی می توانند چهره ها را حتی زمانی که به صورت نسبی به واسطه ماسک پوشیده شده باشند، با دقت بالا تشخیص دهند.

 

امنیت کارخانه

کارخانه ها با اطمینان حاصل کردن از این که تنها افراد مجاز امکان ورود داشته باشند، می توانند خطر تماس با ویروس را به حداقل رسانده و در عین حال حوادث و موارد نقض مالکیت معنوی را کاهش دهند. در گذشته، کارخانه ها از تشخیص اثر انگشت برای تایید دسترسی و ورود کارکنان استفاده می کردند. ولی در محل کار امروزی، کارگران اغلب باید برای به حداقل رساندن تماس باکتریایی، دستکش بپوشند. هوش مصنوعی، در کنار تکنولوژی تشخیص چهره، می تواند به عنوان یک راهکار بدون نیاز به تماس جهت احراز هویت در دوره کوید-19 به کار گرفته شوند تا دسترسی کارکنان کنترل شده و در عین حال به آن ها اجازه داده شود استفاده از تجهیزات حفاظتی شامل ماسک را ادامه دهند. دوربین های دوبعدی و سه بعدی با تکنولوژی ضد-اسپوفینگ سطح بیشتری از حفاظت در برابر تهدیدات احتمالی را  ارائه می نمایند. بسیاری از کارخانه ها، چند هزار نفر را به کار می گیرند در حالی که صدها تن از آن ها در تاسیساتی واحد به صورت همزمان مشغول کار می شوند. تکنولوژی تشخیص چهره، بررسی های امنیتی کارخانه را به شکلی سریع و در مقیاس گسترده انجام می دهد و به کارگران امکان می دهد سریع تر در محیط تایید شده ایمن، وارد کارخانه گردند.

 

بررسی های دقیق سلامتی

فراتر از حصول اطمینان از ورود کارکنان مجاز به کارخانه، تولیدکنندگان باید مطمئن باشند آن کارکنان واقعا در سلامتی به سر می برند. در این جا نیز، هوش مصنوعی می تواند از این تکلیف از طریق دوربین های حرارتی و شناسایی دقیق ماسک پشتیبانی کند. این تکنولوژی، دمای بدن کارکنان را ضمن احراز هویت آن ها می سنجد تا مشخص کند آیا علائمی از بیماری را نشان می دهند یا خیر و در صورتی که یکی از کارکنان دچار تب تشخیص داده شود، از ورود او امتناع می شود. همین تکنولوژی همچنین تعیین می کند که آیا همه کارکنان ماسک زده و آن را به درستی روی صورت خود قرار داده اند یا خیر. در برخی موارد، به ویژه در تولید صنعتی، تجهیزات حفاظت کاری ممکن است این قابلیت را سلب کنند؛ مثل وقتی که کارگران علاوه بر ماسک، مستلزم پوشیدن کلاه ایمنی و عینک های مخصوص کار باشند. مهم است که تولیدکنندگان از تکنولوژی تشخیص چهره با قابلیت مشاهده و تشخیص ماسک علاوه بر تجهیزات ایمنی کاری، قبل از اجازه ورود کارکنان به فضای کار استفاده نمایند.

محدود کردن تماس شخص-به-شخص در دوره پاندمی نیز امری کلیدی در محدود کردن گسترش ویروس خواهد بود که باعث می شود این راهکار بدون نیاز به تماس، به ناظران انسانی ترجیح داشته باشد. همین طور نیاز به استخدام افراد بیشتر جهت نظارت بر سلامتی کارکنان نیز کمتر می شود که کاهش هزینه ها را در پی دارد.

 

اطمینان کارگران

بهره گیری از تکنولوژی جهت ارائه دسترسی و بررسی سلامت، باعث به وجود آمدن اطمینان در میان کارکنان شده و از به وجود آمدن فشار بی جهت روی آن ها جلوگیری می کند. بسیاری از کارکنان کارخانه ها حتی اگر احساس ناخوشی کنند، این بار را بر دوش خود حس می کنند که به محل کار خود مراجعه نمایند. با استفاده از هوش مصنوعی برای تعیین وضعیت سلامتی، و امتناع دسترسی در صورت عدم تامین استانداردها، کارگران دچار تب، هیچ راهی جز ماندن در خانه نخواهند داشت. با نسبت دادن تصمیم نهایی به یک طرف سوم غیرجانبدار، که در این مورد تکنولوژی هوش مصنوعی است، تولیدکنندگان این بار را از دوش کارکنان خود بر می دارند.

علاوه بر این، همه کسانی که در محیط کارخانه در حال انجام کار هستند می توانند کار خود را با این اطمینان انجام دهند که همه همکاران نیز بررسی سلامتی اولیه را پشت سر گذاشته اند. این امر باعث از بین رفتن بیم و هراس شده و به کارگران امکان می دهد روی کار پیش روی خود تمرکز نمایند.

ایمنی تولید صنعتی آن چنان که طی صد سال گذشته مشاهده شده، به پیشرفت های خود ادامه خواهد داد. بهره گیری از تکنولوژی های جدید مثل هوش مصنوعی و تشخیص چهره، راه را برای بهبود بیشتر ایمنی باز می کند و در عین حال هزینه ها را کاهش داده و به کارگران و مدیران اطمینان می دهد که از ابزارهای لازم برای پیشبرد بی نقص فعالیت ها برخوردار باشند.