کنترلگر ها ی دما را ترموستات ها می نامند که با سنسور های موجود در ساختارشان دما را تشخیص و از طریق قطع و وصل کردن سیستم های گرمایشی و سرمایشی دما را به حالت دلخواه در می می آورند. ترموستات ها انواع مختلفی دارند که ترموستات گازی را نیز شامل می گردند. از ترموستات گازی جهت کنترل دما ی اتاق و منزل استفاده می شود و برای کنترل دمای محیط هایی مثل استخر و جکوزی چندان مناسب نیست. ترموستات ها یه شما این امکان را می دهن که خانه ای امن با دمایی متعادل و خاطری آسوده بابت مصرف انرژی و پرداخت هزینه ی مالی، دارید.

ترموستات ها از جمله ترموستات گازی معمولا می توانند دمای مواد گازی و روغنی را کنترل کنند که هر کدام از ترموستات ها شامل: دیگ، تایمر، برنامه نویس، شیر های رادیاتور و یک ترموستات اتاق هستند.  اگر بخواهیم یک ترموستات را را ارتقا دهیم بایستی که دیگ آن را تعویض نماییم. در واقع ارتقای ترموستات موجب می شود که ترموستات دقیق تر از قبل عمل نماید.

ترموستات گازی پیشرفته

البته این سوال در ذهن شما پیش می آید که آیا این سیستم های پیشرفته جدید همانند سیستم های سنتی باعث صرفه جویی می شوند یا خیر؟ جواب آری است. بلکه می توان گفت این سیستم های نوین حتی از سیستم های سنتی در صرفه جویی انرژی پیشی گرفته اند. ترموستات ها باعث می شوند که محیط منزل خیلی گرم یا سرد نشود و ایجاد آرامش در محیط می کنند. نکته مهم در استفاده از ترموستات ها علی الخصوص ترموستات گازی، این است که نباید در محیط بسته قرار گیرد و به هوا احتیاج دارد این به خاطر سنسور های ترموستات گازی و تشخیص دمای هوا توسط این سنسور ها است و نباید ترموستات ها را در نزدیکی منابع گرم کننده قرار داد که ایجاد دمای کاذب کند و ترموستات به خوبی عمل نکند و هوا سرد تر از دمای دلخواه شما خواهد بود.

منظور از محیط بسته یعنی پشت پرده، پشت مبلمان و….. است. ترموستات گازی معمولا در درجه ی بین 18 تا 21 مناسب است. خاموش کردن هر نوع ترموستاتی حتی ترموستات گازی موجب نمی گردد که آب با سرعت بیشتری گرم شود لذا در موقع عجله و کمبود وقت برایی گرم شدن آب ،خاموش کردن ترموستات راه حل خوبی نیست. اگر بخواهیم امنیت کار خود را بالا ببریم بایستی از شیر مخلوط استفاده کنیم که مطمئن شویم آب به طور خودکار در دمای مورد نظر قرار می گیرد.

طریقه ی کارترموستات گازی

می توان گفت علت نام گذاری ترموستات گازی به خاطر نقش بسزای گاز در نحوه عملکرد ترموستات گازی است. اصول اصلی کار ترموستات گازی به این شرح است که درون فانوسک و لوله ی بلو قدری گاز حساس از نوع گاز اتر و یا گازجیوه وجود دارد. هنگامی که ولوم در جهت عقربه های ساعت به حرکت در می آید، اهرم به پلاتین ها فشار می آورد و به همدیگر متصل می شوند و از آنجایی که المنت ها از پیش دارای نول می باشند، روشن می گردند (با وصل شدن و رسیدن فاز از ترموستات به آن). المنت تولید حرارت را شروع می کند و لوله ی بلو را نیز که فاصله ی بسیار کمی با آن دارد، حرارت تولید شده را حس می کند. با داغ شدن لوله ی بلو، گاز های درون آن لوله منبسط گردیده و حرکت می کنند. این گازکه تحریک شده است به درون ترموستات وارد شده و دچار انبساط می شود. و در صورت وجود هر گونه اختلال و مشکل می توان از تعمیرگاه های لوازم خانگی که کار ترموستات گازی را بررسی می کنند، کمک گرفت.

حتی می توانند ترموستات گازی شما را هم تعویض نمایند. در حالتی که حرارت تولیدشده در المنت منجر شود که گاز در سیستم فانوسک، لوله ی بلو را آن قدر تحریک کند که فانوسک به حد انبساط کافی برسد. موجب می شود که به پلاتین فشار وارد شود و این فشار حاصله به اهرمی که در جهت مخالف با این فشار است غلبه نماید و ارتباط آن ها را با یک دیگر قطع شود. با قطع این رابطه پلاتین ها برق المنت را قطع می کنند و دمای آن پس از زمان معینی کم می شود. وقتی که دمای آب کم شود، گاز منبسط شده هم سرد می شود و حجمش کاهش می یابد. و فانوسک هم کوچک می شود. و دوباره به وسیله ی یک فنر رابطه بین پلاتین ها بر قرار می شود و مجددا این اعمال همیشه تکرار می شود. تعمیر گاه های لوازم خانگی به واسطه ی ولومی که به اهرم متصل می گردد، می توانند مقدار لازم انبساط فانوسک را کنترل نمایند. همانطور که می دانید برای منبسط شدن فانوسک لازم است المنت حرارت زیاد ایجاد کند. به همین خاطر کنترل ولوم در واقع کنترل دمای آب می باشد و این امر بسیار حائز اهمیت است. به وسیله ی پیچ های تنظیم می شود زمان استراحت ترموستات گازی را به هنگام قطع ترموستات گازی کم و زیاد نمود.

چرا ترموستات ؟

1-از تولید بیش از اندازه دی اکسید کربن جلوگیری می شود.
2-در مصرف انرژی و کاهش هزینه ی مالی نقش به سزایی دارد.
3-از کار کردن بیهوده سیستم های گرمایشی و سرمایشی جلوگیری می کند.

با نصب ترموستات علی الخصوص ترموستات گازی شاهد کاهش هزینه در فاکتور های انرژی و پس انداز این قبیل هزینه ها هستید. چون به طوری برنامه ریزی شده است که در هنگام لزوم سیستم های گرمایشی و سرمایشی را خاموش و روشن سازد. هم چنین شما می توانید تنها منطقه یا بخشی از خانه خود را به دمای دلخواه برسانید و سایر بخش ها را در دما های دیگر نگه دارید که خود موجب صرفه جویی خیلی زیادی در انرژی و حفظ سرمایه های ملی می گردد.

این میزان از صرفه جویی حدود 80 320 و 320 کیلوگرم دی اکسید کربن در سال است و اگر ترموستات را به مقدار یک درجه تغییر دهید حدود 80 پوند و 330 کیلوگرم دی اکسید کربن دیگر هم در سال صرفه جویی می شود. البته این امر به شرطی اعمال می شود که نصب و استفاده صحیح از شیر آلات رادیاتور اتاق و ترموستات اتاق انجام شود. شرکت های سازنده معمولا سیستم های کنترل کننده های پیچیده و پیشرفته تری طراحی و ارائه نموده اند که به آن ها دستگاه کنترل کننده هوشمند گفته می شود. این سیستم ها به شما این امکان را می دهد که از راه دور آن ها را به وسیله ی رایانه، رایانه لوحی و یا تلفن های هوشمند کنترل نمائید. در واقع کنترل این سیستم ها را پیچیده تر نموده اند.

هنگام تغییر فصل چگونه ترموستات گازی را کنترل کنیم؟

در فصل های پاییز و زمستان که هوا فوق العاده سرد می شود لذا ممکن است ترموستات گازی دیگر نتواند اتاق یا محیط مورد نظر را به دمای دلخواه برساند پس چاره چیست؟ باید وضعیت دیگ بخار را در مقدار بیشتری تنظیم نمود، این گونه مطمئن خواهید شد که منزل به مقدار لازم گرم خواهد شد.

اگر قصد خواندن مقالات مرتبط با ترموستات را دارید :

مشاهده مقالات مرتبط با ترموستات

اگر قصد خرید ترموستات را دارید :

مشاهده لیست فروشندگان ترموستات