با پیش بینی ناپذیرتر شدن رویدادهای جوی، استفاده از بیمه پارامتریک نیز در حال گسترش است چرا که بر اساس یک پارامتر خاص پول پرداخت می کند و نه آسیب به وجود آمده.

 

به خاطر پیشرفت های به وجود آمده در اوراکل های بلاک چین که بلاک چین ها را به داده های زمان واقعی جوی ارتباط می دهد، بیمه پارامتریک در خصوص موارد مرتبط با آب و هوا، بهتر می تواند پاسخگوی نیازها باشد.

با پیشرفت های اخیر در تکنولوژی بلاکچین، دسترسی داده های جوی زمان واقعی، بسیار آسان شده است و این مسئله به افزایش روی آوردن به بیمه پارامتریک منجر گشته است. بیمه پارامتریک متفاوت از بیمه سنتی اموال یا حوادث است زیرا بر اساس روی دادن یک پارامتر خاص و نه ادعای مبتنی بر خود آسیب، اقدام به پرداخت می کند. در حالی که فجایع طبیعی پرتکرارتر و گریزنده تر شده اند و میلیاردها دلار خسارت را تنها سال گذشته به اقتصاد جهانی تحمیل کرده اند، بیمه تنها بخش کوچکی از آن خسارت را پرداخت کرده است؛ از این رو، بیمه پارامتریک می تواند به کسب و کارها در کاهش خطر کمک کند. این می تواند راهی برای کسب و کارها جهت به حداقل رساندن خطرات و تکمیل سیاست های بیمه اموال کنونی باشد. با توجه به این که انتظار می رود رویدادهای جوی غیرقابل پیش بینی تر شوند، بیمه اموال یکی از کسب و کارهایی است که شاهد تغییر در روند خرید خود بوده است.

برخلاف پوشش بیمه اموال سنتی، بیمه پارامتریک غرامت خسارت حقیقی را پرداخت نمی کند بلکه زمانی که یک رویداد جوی حدی مثل تگرگ سنگین، تورنادو یا سیل رخ داد، پرداخت مشخصی را ارائه می کند. با این که بیمه پارامتریک طی 20 سال گذشته در دسترس بوده است، اما مدت زیادی نیست که مورد توجه قرار گرفته است چرا که در گذشته زیرساخت قابل اطمینانی وجود نداشت تا به شکلی موثر توافق های قراردادی را در زمان رخ دادن رویدادهای آب و هوایی حدی، تامین کند. اما اکنون، تکنولوژی جدید بلاکچین و قراردادهای هوشمند، مقیاس و قابلیت ها را به گونه ای تغییر داده اند که این امر ممکن شده است.

پیشرفت ها در تحلیل های جوی نیز باعث قابل اطمینان شدن این روش می گردند. داده های جوی فرامنطقه  ای مثل حسگری از راه دور، اینترنت اشیا، داده های شبکه ای وضوح بالا، و الگوریتم های پیشرفته، این امکان را به وجود می آورند که پارامترها با مقیاس گرانولار اندازه گیری شوند و اعتبارسنجی رخ دادن این گونه رویدادهای پارامتربندی شده را تقویت کنند.

اوراکل های بلاکچین می توانند بلاکچین ها را به داده های زنده دنیای واقعی مثل پیش بینی آب و هوا پیوند دهند. به خاطر این تکنولوژی، قراردادهای هوشمند می توانند به صورت مستقیم با APIهای سنتی و داده های به دست آمده از خارج بلاکچین ارتباط برقرار کنند و از آن برای فراخوانی قرارداد هوشمند بیمه پارامتریک استفاده کنند. بنابراین، در رابطه با آب و هوا، یک API آب و هوا می تواند به صورت مستقیم در قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاکچین قرار گیرد و اطلاعاتی مثل دما، بارش، سرعت باد و اطلاعات مربوط به رویدادهای حدی آب و هوایی مثل توفان، تورنادو و تگرگ سنگین را دربر گیرد.

بیشترین منافع بیمه پارامتریک شامل پرداخت سریع تر، انعطاف پذیری، و در اختیار داشتن گزینه پوشش برای آن چیزی است که با عنوان «خسارت دشوار جهت مدل سازی» شناخته می شود. برنامه پارامتریک، زمانی پول پرداخت می کند که رویداد مشخصی به آستانه ای توافق شده برسد. آن پرداخت به شکل کامل، صرف نظر از خسارت حقیقی، پرداخت می شود. نیازی به تنظیم مطالبه یا درگیر شدن تنظیم کنندگان بیمه نیز وجود ندارد.

سیاست های پارامتریک برای یک رویداد خاص تنظیم شده اند، مثل میزان بارش در زمان یک رویداد زنده. در حالی که می توان از آن برای پوشش دادن طیفی از رویدادها، از جمله خسارت مرتبط با پاندمی استفاده کرد، اما رویدادهای جوی تناسب خوبی با این نوع بیمه دارند. برای مثال، در ابتدای امسال، در ایالت رود آیلند، زمانی که توفان استوایی هِنری به وقوع پیوست، سرعت بادهای آن به 60 مایل بر ساعت می رسید، که سرعت باد عجیبی برای آن ناحیه نیست اما در صورتی که این توفان با حداکثر سرعت حفظ شده خود یعنی 79 مایل بر ساعت به آن منطقه رسیده بود، چنانچه کسب و کاری در سواحل آن منطقه از بیمه پارامتریکی برخوردار بود که با سرعت 75 مایل بر ساعت فعال می شد، آن وقت آن کسب و کار به صورت خودکار، ظرف چند روز از رویداد، پرداختی خود را دریافت می کرد.

اخیرا، «تاسیسات بیمه خطرات فاجعه بار دریای کارائیب»، که به عنوان اولین نهاد تجمیع خطر چند-کشوری با استفاده از بیمه پارامتریک تاسیس شده است، براساس سیاست های بارش بیش از حد و گردباد استوایی خود، پرداختی 2.5 میلیون دلاری به کشور باربادوس در پاسخ به توفان السا داشته است. پرداخت های این گروه عموما تنها ظرف 14 روز ارائه می شوند و مجموعا 203 میلیون دلار از زمان تاسیس خود در سال 2007، پرداختی داشته است که این نوع نهادها را به راهی موثر برای دولت ها جهت بازیابی زیرساخت های از بین رفته در کمترین زمان ممکن تبدیل می کند.

رویدادهای حدی آب و هوایی بر هر صنعتی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تاثیر می گذارند و باعث افزایش هزینه ها یا احتمالا کم شدن درآمد می گردند. با این که رویدادهای حدی آب و هوایی و سایر فجایع طبیعی غیرقابل کنترل و اجتناب ناپذیر هستند اما کسب و کارها می توانند خطرات را با بیمه پارامتریک و تحلیل قابل اطمینان آب و هوایی کاهش دهند.