چه تفاوت ها و شباهت هایی بین انواع ترموکوپل و نسورهای pt100 وجود دارند؟

  1. یکی از این تفاوت ها، تفاوت در اندازه گیری های انجام شده توسط این دو نوع می باشد. بدین معنی که ترموکوپل ها برای اندازه گیری دما از منفی 200 درجه تا دمایی فراتر از 1600 درجه مورد استفاده قرار می گیرند، اما با استفاده از سنسورهای pt100 تنها می توان گستره دمایی از 200 درجه تا 600 درجه را اندازه گیری کرد.
  2. مورد دیگری که به عنوان تفاوت های این دو بسیار بارز می باشند، میزان خروجی آن ها می باشد. خروجی که می توانیم برای ترموکوپل ها در نظر بگیریم به صورت ولتاژی است که مقدار آن را به وسیله میکرو ولت و میلی ولت می سنجند. در حالی که خروجی سنسورهای pt100 مقاومتی است و دارای عملکرد بهتری نسبت به انواع نویز نسبت به ترموکوپل می باشند.
  3. دقت اندازه گیری یکی از ویژگی هایی است که در هر دو تاثیر زیادی بر قیمت آن ها خواهد گذاشت. بدین معنی که هر چه ترموکوپل و یا سنسور pt100 که انتخاب می کنیم دارای دقت بالاتری در اندازه گیری دما باشند، میزان خطایی که ممکن است توسط آن ها رخ دهد کم تر می باشد در نتیجه قیمت آن ها نیز گران تر خواهد بود. هم چنین میزان خطایی که موقع اندازه گیری دما توسط ترموکوپل وجود دارد مقدار متفاوت تری نسبت به اندازه گیری دما توسط سنسورهای pt100 است.
  4.  در سنسورهای pt100 شاهد پدیده ای به نام خود گرمایی هستیم. این پدیده بیشتر در سنسورهای مقاومتی در نتیجه اتصال به کارت ها و کنترلر ها رخ می دهد. در این حالت گرمایی که در برابر عبور جریان ایجاد می شود بر دمای اندازه گیری شده توسط سنسور تاثیر گذاشته و باعث ایجاد خطا در آن می شود. این پدیده ای است که در ترموکوپل ها ایجاد نمی شود و فقط در سنسورهای pt100 وجود دارد.
  5.  شباهتی که میان این دو وسیله وجود دارد این است که هردو را می توان برروی ترموستات های دیجیتالی یا نوعی کارت های دمایی مخصوص نصب کرد.
  6. از جمله تفاوت های دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که ترموکوپل ها دوسیمه می باشند در حالی که سنسورهای pt100 را می توان در انواع مدل دو، سه و چهارسیمه تهیه کرد.
  7.  هم چنین می توان ترموکوپل ها را نویزپذیر تر از سنسورهای pt100 در نظر گرفت.
  8.  ترموکوپل را می توان در انواع گوناگونی تهیه کرد که اسم هرکدام از آن ها با حروف انگلیسی مشخص می شود.
  9.  هرکدام از مدل های ترموکوپل را می توان برای گستره وسیعی و یا محدودی از دماها بسته به کاری که می خواهیم از آن ها استفاده کنیم، مورد استفاده قرار می گیرند.
  10.  هر دوی این سنسورها خروجی متناسب با دما دارند.
  11. هردو مدل برای اندازه گیری دما مورد استفاده قرار می گیرند.
  12.  هردوی آن ها نیز از پلاتین ساخته شده اند.

چقدر با سنسور pt100 آشنایی دارید؟

در صنایع زمانی که می خواهیم دمای ناشی از انجام واکنش ها و به طور دمای سیالات یا سطوح داغ را اندازه گیری نماییم، برای این کار نیازمند وسایل و ابزارهایی هستیم که به ما در این کار کمک نمایند. برای انجام این کار ابزارهای بسیاری وجود دارند که از این میان می توان به انواع سنسورهای pt100 اشاره کرد.
این نوع سنسور را یکی از پرکاربرد ترین ها در صنعت می دانند که بسیاری آن را سنسورهای مقاومتی نیز نامیده اند، چراکه می توان آن را در مدل های بسیاری از جمله مدل های سرامیکی و قلمی تهیه کرد و درواقع این دو مدل از پرکاربردترین نوع این سنسورها می باشند. که در انواع سایز و اندازه برای مصرف کنندگان در دسترس اند.

با نحوه کار انواع ترموکوپل چقدر آشنایی دارید؟

ابزاری که بدنه آن حاوی دو فلز به نام های کنستانتان و آهن است. فلزهایی که در بدنه ترموکوپل به کار می روند اکثرا از فلزهای شبیه هم ساخته نمی شوند. این فلزها از یک طرف به یکدیگر متصل می شوند و نقطه ایی تحت عنوان اتصال گرم را تشکیل می دهند. در این نقطه دو فلز با هم رابطه الکتریکی برقرار کرده اند که همان هم برای اندازه گیری دما توسط آن ها استفاده می شود. در واقع این قسمت نقطه ای است که برای اندازه گیری دماهای زیر صفر نیز از آن استفاده می شود.
علاوه بر اتصال گرمی که در بالا توضیح داده شد نوع دیگری از اتصال در ترموکوپل ها وجود دارد که آن را اتصال سرد یا مرجع می نامند. اختلاف ولتاژی که در این بخش بر اثر تغییر دما به وجود می آید را به وسیله ولت متر اندازه گیری می کنند. تعریف ساده تر دیگری که از نحوه کار انواع ترموکوپل ها در صنایع مختلف ارایه می دهند این است که از این وسایل برای اندازه گیری دما استفاده می کنند. هم چنین می توان ترموکوپل ها را در انواع مدل برای صنایع مختلف تهیه کرد.

چرا استفاده از سنسور pt100 به یکی از موارد پرکاربرد در صنایع تبدیل شده است؟

یکی از دلایل کاربرد زیادی که از این مدل در صنعت انجام می گیرد به دلیل اندازه گیری دقیق دما در آزمایش ها و موارد مشابه آن می باشد که در صنایع بسیاری، این مسئله یکی از مهم ترین اجزای انجام شدن واکنش ها می باشد. هم چنین از این مدل در کوره های تنش زدایی که در موارد ضد انفجاری کاربرد دارند بسیار استفاده می کنند. زیرا اندازه گیری دقیق دما در انفجار یکی از مواردی است که باید به دقت انجام شود.

نحوه نصب هر کدام از این دو ابزار های اندازه گیری دما  به چه شکلی انجام می گیرد؟

برای نصب هردو می توانید آن ها را برروی مکانی که مشخص کرده اید وصل کنید تا دما را تنظیم کنند. برای این کار حتما باید از قسمت تنظیمات نوع سنسور و یا ترموکوپل را مشخص کنید در غیر این صورت ممکن است در قسمتی از دستگاه که مربوط به این وسایل است چیزی را مشاهده نکنید.