المنت‌ها به‌وسیله ایجاد مقاومت در برابر جریان الکتریکی، انرژی گرمایی تولید می‌کنند. المنت‌های فلنج‌دار از پرکاربردترین انواع المنت محسوب می‌شوند. از المنت فلنج‌دار غالباً برای گرم کردن مایعات و گازها در مخازن معمولی و تحت فشار استفاده می‌شود. این نوع المنت‌ها در صنایع شیمیایی، پتروشیمی و بخش خانگی برای گرم کردن موادی نظیر آب، روغن و مشتقات نفتی کاربرد دارند. در این مطلب قصد داریم ساختار، کاربردها، مزایا و انواع المنت‌های فلنج‌دار را شرح دهیم. این نوع المنت‌ها شباهت زیادی به المنت‌های میله‌ای دارند اما داشتن فلنج به المنت‌های فلنج‌دار قابلیت‌هایی می‌بخشد که آن‌ها را از سایر المنت‌ها متمایز می‌کند.

اگر قصد خواندن مطالب بیشتر در رابطه با المنت حرارتی را دارید

جهت مشاهده لیست مقالات مرتبط با المنت کلیک کنید.

آشنایی با المنت فلنج دار

شیوه انتقال گرما به‌وسیله المنت فلنج‌دار

برای گرم کردن مایعات یا گازها، المنت فلنج‌دار را می‌توانیم به‌صورت مستقیم در آن‌ها وارد کنیم. اما ممکن است مایع مورد نظر همانند اسیدها خاصیت خورندگی داشته باشد. در این‌صورت المنت درون محفظه‌ای قرار داده شده و حرارت آن به‌طور غیرمستقیم به مایع منتقل می‌شود. در صورت وجود احتمال خطر برق‌گرفتگی نیز از گرمایش غیرمستقیم استفاده می‌شود.

ساختار المنت فلنج‌دار

المنت فلنج‌دار از اجزای زیر تشکیل شده است.

1-    المنت: قسمت میله‌ای که تبدیل انرژی الکتریکی به گرمایی در آن انجام می‌شود.

2-    فلنج: قسمت غالباً دایره‌ای که المنت‌ها به آن متصل می‌شوند.

3-    فاصله‌دهنده المنت‌ها: ورق نازکی که بین المنت‌ها قرار داده می‌شود.

4-    ترموستات: ترموستات ابزاری برای تنظیم دمای المنت فلنج‌دار است. البته انواع بدون ترموستات این المنت‌ها نیز عرضه شده‌اند.

5-    نقطه سرد: قسمتی از المنت که با گرم شدن آن، سرد باقی می‌ماند.

6-    بست‌ها: سرپیچ‌های اتصال المنت به فلنچ هستند.

7-    محفظه: تمامی اتصالات الکتریکی المنت فلنج‌دار را دربر می‌گیرد.

کاربردهای المنت‌های فلنج‌دار

کاربردهای المنت‌های فلنج‌دار

متداول‌ترین کاربرد خانگی المنت فلنج‌دار در ابزاری نظیر اتو، چای‌ساز یا سماور برقی است. اما این نوع المنت‌ها در صنعت کاربرد وسیع‌تری دارند. در ادامه به مهم‌ترین کاربردهای صنعتی المنت‌های فلنج‌دار می‌پردازیم.

·       گرم کردن آب استخرهای شنا و صنعتی

·       دیگ‌های بخار صنعتی

·       مخازن نفت، روغن، قیر، گاز و پمپ بنزین‌ها

·       سردخانه‌ها

·       صنایع غذایی

انواع المنت فلنج‌دار با توجه به جنس اجزای سازنده

انواع مختلف المنت فلنج‌دار متناسب با جنس المنت یا فلنج تعیین می‌شود. جنس المنت ممکن است فلزی، سرامیکی یا شیشه‌ای باشد. برای مخازنی نظیر قیر معمولاً جنس استیل انتخاب می‌شود. انتخاب جنس اجزای المنت فلنج‌دار با توجه به نوع موادی انجام می‌شود که قرار است المنت در آن‌ها قرار گیرد. بازه گرمایش خروجی و انرژی مصرفی نیز عامل دیگری است که بر اساس آن المنت به انواع تک‌فاز، دوفاز، و سه‌فاز تقسیم می‌شود. به‌طور کلی تولید المنت فلنج‌دار به‌گونه‌ای است که می‌توانیم آن را متناسب با نیازمندی‌ها سفارشی‌سازی کنیم.

مدل‌های مختلف المنت فلنج‌دار

مدل‌های مختلفی از المنت‌های فلنج‌دار در بازار عرضه شده‌اند. این مدل‌ها متناسب با نوع مصارف، ویژگی‌های مختلفی دارند. در فرآیند ساخت این المنت‌ها برای دستیابی به بالاترین کارایی، شرایط محیطی در نظر گرفته شده است. از مدل‌های این المنت‌ها موارد زیر را می‌توانیم نام ببریم.

·       المنت فلنج‌دار مخزنی

·       المنت فلنج‌دار سوپر هیتر

·       المنت فلنج‌دار استخری

·       المنت فلنج‌دار دارای ترموستات

·       المنت فلنج‌دار تخت

مزایای المنت‌های فلنج‌دار

·       تماس مستقیم المنت با مایع یا گاز و هدررفت حداقلی گرمایش

·       مقرون‌به‌صرفه بودن با توجه به امکان انتخاب جنس مواد

·       مصرف انرژی نسبتاً پایین

·       توان حرارتی بالا

·       ایمنی مناسب به‌ویژه در خصوص انواع ضدانفجار

·       عدم ایجاد آلودگی در محیط

عوامل مؤثر بر گرمایش المنت فلنج‌دار

گرمایش حاصل از المنت به عوامل متعددی بستگی دارد. برای انتخاب نوع المنت، توان خروجی مفید را باید با در نظر گرفتن مجموعه عوامل مؤثر بر ایجاد انرژی گرمایی محاسبه کنیم. به‌طور کلی عوامل زیر بر میزان توان گرمایی المنت فلنج‌دار تأثیرگذار هستند.

·       آلودگی محیط: آلودگی‌های محیطی همواره بخشی از گرمایش را جذب کرده یا از انتقال مناسب آن به مایع یا گاز جلوگیری می‌کنند. محیط‌های عاری از آلودگی بر افزایش طول عمر المنت فلنج‌دار نیز مؤثر هستند.

·       ویژگی‌های ماده موردنظر برای گرمایش: ویژگی‌هایی نظیر میزان گرانروی ماده، چگالی و حالت ماده بر انتقال گرمایی و خروجی مفید المنت تأثیرگذار هستند.

·       خورندگی ماده: خورنده بودن ماده‌ای که المنت در آن قرار داده می‌شود، با گذشت زمان به المنت آسیب وارد می‌کند. در چنین مواردی بهتر است از محافظ استفاده شود.

·       رسوب‌گریزی المنت: هرچه سختی مایعات بالا باشد، به همان نسبت باید جنس المنت رسوب‌گریزتر انتخاب شود. رسوب‌گیری با گذشت زمان باعث کاهش توان گرمایی المنت فلنج‌دار می‌شود.

نتیجه‌گیری

المنت‌های فلنج‌دار کاربردهای خانگی و صنعتی گسترده‌ای دارند. انتخاب جنس اجزای المنت باید متناسب با ویژگی‌های ماده مورد نظر برای گرمایش صورت گیرد. مواردی نظیر آلودگی‌های محیطی و رسوبات، بازدهی المنت را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. در مخازنی که خطراتی نظیر آتش‌سوزی، برق‌گرفتگی یا خورده شدن المنت وجود دارد، اکیداً توصیه می‌شود که از محافظ مناسب برای المنت فلنج‌دار استفاده شود. سفارشی‌سازی المنت‌های فلنج‌دار از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها برای تطبیق بهتر با نیازمندی‌های بخش‌های مختلف صنعت محسوب می‌شود.