ترموستات‌های سیلندر، دستگاه‌هایی برای صرفه‌جویی در انرژی و نیز برای ایمنی هستند. آنها المنتِ گرم‌کننده‌ی سیلندر آب گرم شما را از طریق اندازه‌گیری دمای آب داخل آن، و قطع و وصل کردن تغذیه‌ی گرما، کنترل می کنند تا اطمینان حاصل گردد که دمای آب در محدوده‌ی قابل قبولی قرار گیرد.

اگر دمای آب به کمتر از حداقل دمای مورد نیاز اُفت کند، تغذیه گرما (دیگ بخار یا برق) شروع خواهد شد. در قانون ساختمانی نیوزیلند، حداقل دمای داخل یک مخزن آب گرم، ۶۵ درجه سانتی گراد تعیین شده است. این دما به اندازه‌ی کافی بالا است که بتواند جلوی رشد باکتری‌های مضر همچون legionella را بگیرد. به محض رسیدن به دمای مورد نظر، ترموستات مجدداً تغذیه گرما را قطع خواهد کرد.

از طرف دیگر، اگر دما از حداکثر مشخص شده فراتر برود، ترموستاتِ سیلندر اقدام به قطع تغذیه گرما خواهد کرد تا از گرم‌تر شدنِ بی‌موردِ آب شما جلوگیری نماید. این امر موجب صرفه جویی زیادی در انرژی و صد البته هزینه‌ی قبض انرژی شما خواهد شد.

موقعی که آب داخل مخزن، بلااستفاده باقی می‌ماند، یواش‌یواش مقداری از گرمای خود را از دست میدهد. اگر دما به کمتر از حدِ پایین افت کند، ترموستات روشن خواهد شد تا مجدداً آب را گرم کرده و دمای آن را حفظ کند.

در بعضی از مخازن آب گرم، یک ترموستات دستی یا اتوماتیک تعبیه شده است. حال، تفاوت آنها در چیست؟

ترموستات دستی و اتوماتیک

ترموستات دستی

مدار کنترل مربوط به آبگرمکن‌های برقی استاندارد محلی، متشکل از یک سوئیچ بازنشانی (ری‌سِت) دستی برای حدِ بالا، یک ترموستات برای حد پایین، یک ترموستات برای حد بالا، دو المنت گرم‌کننده، و سیم‌های مربوطه می باشد.

المنت بالایی موقعی روشن می‌شود که ابتدائاً برق دستگاه وصل می شود. بدین ترتیب آب در یک‌سومِ بالاییِ مخزنِ آب گرم، داغ می شود و این همان جایی است که وقتی شیر آب را در منزل باز می کنید آب گرم از آنجا خارج می‌شود. هنگامی که دمای آب در یک‌سومِ بالاییِ مخزن به دمای مورد نظر می‌رسد، برق به المنت گرم‌کننده پایینی وصل می‌شود که به گرم کردن آب در قسمت تحتانی مخزن ادامه می دهد تا اینکه دمای آن به مقدار تنظیم شده برای ترموستات پایینی برسد.

اگر دمای داخل مخزن به ۸۵ درجه سانتیگراد (۱۷۰ درجه سانتیگراد) برسد، سوئیچ حد بالا زده خواهد شد. برای اطمینان از متوقف شدن اضافه‌گرمایش و قطع شدن انرژی، شما باید دکمه reset (به معنای بازنشانی) واقع در روی ترموستات را فشار دهید. نمونه‌های زیر را ببینید:

ترموستات اتوماتیک

ترموستات اتوماتیک، همانگونه که از نامش برمی‌آید، این قابلیت را دارد که به صورت خودکار خود را بازنشانی کند. این ترموستات غالباً به عنوان یک ارتقاء فنی برای کاربردهای پمپ آب گرم و خورشیدی (سولار) توصیه میشود. معمولاً، آبگرمکن‌های خورشیدی گرمای زیادی تولید کرده و می توانند دمای آب گرم را به بالاتر از مقدار تنظیم شده برای ترموستات برسانند. در نتیجه لازم می‌شود که سوئیچ حد-بالا به دفعات زده شود و لذا نیاز به ترموستات اتوماتیک به وجود می‌آید. ترموستات‌های دستی را می‌توان در سیستم های آبگرمکن خورشیدی اسپلیت به کار گرفت، اما باید هر چند سال یکبار آن را تعویض کرد.

در برخی سیلندرهای آب گرم پیشرفته نیز از ترموستات اتوماتیک به عنوان یک آپشن استفاده می شود، و بدین ترتیب امکان حفظ دمای آب در محدوده دمایی ایده‌آل بدون دخالت انسان به وجود می آید.

ترموستات دستی و اتوماتیک

دکمه reset

  • ترموستات، یگانه قسمت از آبگرمکن برقی نیست که می‌تواند دکمه reset را بزند. اگر شما مجبور هستید که به دفعات زیاد آبگرمکن را بازنشانی کنید یا اینکه آب گرم شما به دفعات تمام می شود، ایراد کار می تواند مربوط به یکی از موارد زیر باشد:
  • شل بودن سیم کشی: یک سیم شل در المنت گرم کننده، باعث می شود که گرمای اضافه از حد تولید شود و لذا سوئیچ حد بالا را به کار خواهد انداخت.
  • معیوب بودن سوئیچ حد بالا: اگر این قطعه درست کار نکند و به دفعات آب را اضافه تر از حد گرم کند، سوئیچ زده خواهد شد.
  • وجود اتصالی در المنت گرم کننده: اگر یک اتصالی در المنت گرم‌کننده وجود داشته باشد، ممکن است که ترموستات همچنان کار کند، ولی آب کماکان به گرم شدن خود ادامه خواهد داد تا این که دمای آن به بالاتر از دمای مشخص‌شده برسد و سوئیچ حدبالا زده خواهد شد.
  • مشکل همچنین ممکن است به تنظیمات برقی منزل شما هم ارتباط داشته باشد.
  • اگر شما به هر کدام از موارد فوق مشکوک بودید، به یک متخصص برای بررسی آبگرمکن خود مراجعه کنید.

اطلاعات بیشتر راجع به ترموستات ها

اگر سیلندر آب گرم شما دارای ترموستات نیست یا ترموستات آن خراب است، خودتان برای نصب یا تعویض آن اقدام نکنید. انجام این کار در حیطه کاری افراد مجاز و ذیصلاح می باشد. برخی استانداردها و قوانین مربوط به سیم‌کشی برق و لوله‌کشی وجود دارند که باید حتماً رعایت شوند. همچنین اقدام به این کار ممکن است خطراتی را برای افراد آموزش ندیده به همراه داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که حد پایین را روی ۶۵ درجه سانتیگراد تنظیم کرده باشید تا سیستم آبرسانی شما به باکتری‌های مضر آلوده نشود.

لطفاً به خاطر داشته باشید که تنظیم کردن ترموستات بر روی مقادیر بالاتر باعث نخواهد شد که آب سریعتر گرم شود. سیستم گرمایش شما طوری طراحی شده است که با سرعت مشخصی آب را گرم میکند و بالاتر بردن تنظیمات ترموستات فقط موجب هدر رفتن انرژی می گردد و حتی ممکن است خطر سوختگی را هم به همراه داشته باشد.

به دلیل اینکه دمای ۶۵ درجه سانتیگراد ممکن است برای اکثر افراد بیش از حد داغ باشد، لذا توصیه می شود یک شیر مخلوط ترموستات دار را نصب کنید. این شیر، آب داغ و سرد را مخلوط می کند و آب خروجی از شیرها و دوش‌ها دارای دمای مناسب خواهد بود.

 منبع

Manual vs Auto-Reset Cylinder Thermostats